FDM-sejr i landsretten: Værkstedet skal betale for egne fejl

Rustbeskyttelsescentret sprøjtede fejlagtigt undervognsbehandlingsmiddel på højtvoltskablerne under Jesper Koeds elbil. Men efter afrensning var de blevet flossede, og nogle af kablerne var stadig indsmurte. Centret ønskede ikke at give erstatning svarende til prisen for udbedring af skaden, og den uenighed endte i landsretten, hvor FDM vandt på vegne af medlemmet. En principiel sejr for alle bilister, mener FDM.

FDM-sejr i landsretten: Værkstedet skal betale for egne fejl
Bilist

Køber man ny bil, kan det være en god idé at få den rustbeskyttet, da den ofte ikke er produceret til det fugtige, danske klima. Jo tidligere, bilen bliver rustbeskyttet, desto bedre. Det råd fulgte Jesper Koed, da han i juli 2021 købte sin VW ID.4. 

Godt en måned senere blev den undervognsbehandlet på et center, han plejede at benytte. Da han fik bilen tilbage, mistænkte han, at der manglede noget beskyttelse på den bageste del, og han henvendte sig til centret.

– Da jeg kom derhen, kaldte de på ham, der havde behandlet bilen, og han virkede meget ligeglad. Dét sammenholdt med, at bilen var færdig allerede samme dag, selv om den skulle have to lag og også nå at tørre indimellem, gav mig en dårlig fornemmelse, husker Jesper Koed.

Han valgte at få lavet en kontrol af arbejdet hos FDM, der kunne konstatere, at behandlingen ikke var udført korrekt. Nogle orange højvoltskabler og stikforbindelser, der sidder under bilen, var oversprøjtede med behandlingsmiddel, og det må de på ingen måde blive. De er netop orange, så man er opmærksom på dem ved bl.a. reparation og færdselsuheld.

Video: Se de flossede højvoltskabler under Jespers bil

Havde ikke fulgt sprøjteskemaet

Autocentret havde slet ikke fulgt deres eget sprøjteskema, der viser, hvordan bilmodellen skal behandles, og autocentret tilbød at rense kablerne, hvilket Jesper Koed accepterede. Han tog derefter bilen til sin VW-forhandler for at få kontrolleret, om alt var, som det skulle være, efter afrensningen. 

På videoen, der er filmet ved kontrollen, kan man se, at dele af højvoltskablerne stadig var dækket af behandlingsmiddel. De rensede dele af kablerne var blevet rene, så de var igen orange, men de fremstod nu flossede.

– VW var ikke imponerede, og jeg var ikke tilfreds med resultatet. På det tidspunkt var jeg ret træt af problemerne, og jeg var bekymret for de flossede kabler, siger Jesper Koed om forløbet, hvor FDM havde en forgæves dialog om en løsning med autocentret, og hans næste skridt var derfor at tage sagen til Ankenævn for biler.

Her var begge parter enige om, at der var begået en fejl. Men spørgsmålet var så, om Jesper Koed havde ret til at blive kompenseret for de flossede og delvist indsmurte kabler?

Kun rimeligt med erstatning

Kommer der undervognsbeskyttelse på højvoltskablerne, kan der opstå tvivl om nybilsgarantien dækker. Derfor tilbød autocentret at stille en garanti for skader på dem i den toårige periode, der var fabriksgaranti på bilen. Jesper Koed fremførte, at det kun ville være rimeligt med en erstatning, så kablerne kunne blive udskiftet. 

Han krævede godt 27.500 kr., som VW havde givet et tilbud på for nye kabler. Ankenævnet gav Jesper Koed medhold.

– I første omgang var jeg vældig tilfreds, men mens jeg ventede på mine penge, fik jeg en sms fra Domstolsstyrelsen om, at jeg var blevet stævnet. Det var grotesk, at jeg blev sagsøgt af dem, fordi de havde lavet en fejl. Det føltes helt omvendt og mærkeligt, og ingen kunne forstå det, når jeg snakkede om det. Jeg fatter ikke, at de ikke blot lagde sig ned og betalte og fik sagen ud af verden, siger Jesper Koed.

Herfra repræsenterede FDM ham i byretten, og autocentret blev repræsenteret af brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd.

Var bilen skadet eller ej?

Herfra lød ræsonnementet, at Jesper Koed ikke havde lidt et økonomisk tab, så han havde derfor ikke krav på erstatning. Bilen havde ingen aktuelle fejl, og blot fordi, der ikke må komme behandlingsmiddel på højvoltskablerne, så betyder det ikke, at der bliver problemer med bilen. Først, hvis der kom problemer, kunne man vurdere og eventuelt fastsætte en erstatning, lød nogle af argumenterne i retten for ikke at følge ankenævnets afgørelse.

FDM fastholdt, at den nye bil var beskadiget og ikke fremstod, som da den blev indleveret til behandling.

– Man skal selvfølgelig ikke acceptere, at funktions- og sikkerhedsmæssigt vigtige kabler påvirkes og skaber tvivl og usikkerhed om følgevirkninger. Bilen var beskadiget, så det gav ikke mening af tale om potentielle problemer med bilen på længere sigt. Det handlede om en dokumenterbar udgift for at bringe den tilbage til standen inden den forkerte undervognsbehandling, siger advokat i FDM, Michael Ern Nielsen, der repræsenterede medlemmet i retten.

Byretten gav FDM og Jesper Koed medhold. Autocentret og deres brancheorganisation ankede sagen til landsretten, der også afgjorde, at Jesper Koed skulle have erstatning. Beløbet for udskiftning af kabler var i sagens over tre år lange forløb steget til 32.800 kr. plus renter – sammenlagt godt 41.600 kr.

Hvad skal du gøre, hvis værkstedet har lavet en fejl?

I første omgang skal du reklamere til værkstedet og almindeligvis vil det være fornuftigt at lade værkstedet forsøge at foretage gratis reparation. Lykkes det ikke, kan du fremsætte krav om erstatning.

FDM: Dom har stor betydning for alle bilister

Landsrettens afgørelse er ikke kun en sejr for Jesper Koed, men også for alle andre bilister, der fremover skal have repareret deres bil, mener FDM. I begrundelsen for afgørelsen fremgår det, at autocentret har ”handlet culpøst ved ikke at have udført arbejdet fagligt korrekt, og der foreligger derfor et ansvarsgrundlag”.

– Det betyder, at landsretten har slået fast, at når en ydelse ikke er lavet korrekt, så er det tilstrækkeligt til, at dem, der har udført den, har et erstatningsansvar. Med andre ord skal værkstedet, rustbeskyttelsescentret eller andre betale erstatning, hvis de laver fejl ved en reparation, siger Michael Ern Nielsen om dommen i landsretten, hvor han også første sagen for medlemmet.

Derudover fastslår landsretten, at erstatningsbeløbet skal opgøres til reparationsomkostningerne. Forbrugeren skal stilles som om, at tjenesteydelsen var udført fagmæssigt korrekt. Det er altså blevet nemmere at stille krav om erstatning overfor dem, der laver fejl, og det kommer alle bilister til gode.

– Nu kan bilister eller f.eks. FDM, hvis vi repræsenterer dem, gå til værkstedet og sige: ”I har lavet fejl, I har ansvaret”. Det har meget stor betydning ved fremtidige uenigheder, for man har krav på at få dækket sit tab. Det er et faktum, at de bærer risikoen, og sådan har det også været tidligere, men vi er meget glade for, hvor skarpt afgørelsen er formuleret, og at vi nu har fået en landsretsdom på det, som vi kan bruge i andre sager fremover, siger Michael Ern Nielsen.

Dansk Bilbrancheråd: Vi har fået en afklaring

Hos brancheforeningen Dansk Bilbrancheråd tager man dommen til efterretning.

– Vi har fået ny viden af dommen, som vi tager ad notam. Den sætter en retning, som vi vil anvende, når vi rådgiver vores medlemmer i sprøjtecentre, hos undervognsbehandlere og i værkstedscentre, siger Erik S. Rasmussen, adm. direktør i Dansk Bilbrancheråd.

Han mener ikke, at der grund til at være ærgerlig over dommen.

– Det er jo sådan, det er. Det er ikke en samfundsomstyrtende dom, og vi sidder ikke og har været chokerede i tre dage. Det er en del af branchen, at der er uenigheder, og så har vi domstolene til at afgøre dem. Vores hovedservice er at rådgive vores medlemmer, og nu har vi en uenighed, der er blevet afklaret, som vi kan gå ud fra, siger Erik S. Rasmussen.

Få råd og vejledning hos FDM

Husk, at du som medlem af FDM altid kan få råd, vejledning og hjælp, hvis du oplever problemer med din bil, din forhandler eller dit værksted.

Kontakt rådgivningen